Bon tardi! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lotte Threels - WaarBenJij.nu Bon tardi! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lotte Threels - WaarBenJij.nu

Bon tardi!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

19 Februari 2014 | Curaçao, Willemstad

Goedemiddag allemaal!

Het zal inmiddels bijna avond zijn bij jullie, maar hier is de dag net begonnen!
Ik heb ondertussen de eerste anderhalve week stage achter de rug en het is best even wennen.
Vorige week maandag kwamen we (na een tijdje zoeken) aan op onze stage. We liepen gewoon maar naar binnen en werden ontvangen door iemand die daar werkt. Daar werden we doorverwezen naar Bertine (dat is een Nederlandse mevrouw die daar werkt en die ook al contact met ons had toen wij nog in Nederland waren). Die liet ons alle ruimtes zien en daarna werden we eigenlijk in een hokje gezet en konden we maar een beetje gaan kijken, dus dat hebben we toen maar gedaan.
Het eerste wat mij opviel is dat alle begeleiders en kinderen Papiaments praten, iets wat ik niet verwacht had omdat ons was verteld dat de voertaal Nederlands zou zijn. Ook moest ik even wennen aan het gebouw. Het ziet er allemaal wat minder bijgehouden uit, de materialen (zoals tafels, muren en stoelen) kunnen wel een opknap beurt gebruiken of zijn aan vervanging toe (dat zie je ook wel van de buitenspeel plaats op de foto's). We hebben die dag verder veel rond gekeken en zijn 's middags weer naar huis gegaan, omdat we een auto voor een weekje hadden gehuurd!
De volgende dag zijn we (wat ook weer even zoeken was) met de auto gegaan. Die dag was eigenlijk weer hetzelfde. We hebben veel rondgekeken en geobserveerd, wat wel lastig was aangezien we niks konden verstaan.
Eigenlijk is de rest van de week verder zo gegaan. We hebben 's middags vooral veel geobserveerd bij een bepaalde groep. Dat zijn de wat oudere kinderen die uit armere gezinnen komen, waarvan de opvang door buitenaf wordt betaald.
De kinderen krijgen hier tussen de middag ook een warme maaltijd, zodat ze dat thuis niet meer persee hoeven te eten. Wij mogen daar ook van mee eten en dat doen we graag, dat scheelt toch weer een beetje in de kosten! Maar het is wel een beetje wennen hoor, dat eten hier. En van groentes hebben ze hier niet gehoord. Laatst hadden we rijst met rookworst!
Na de eerste vier stagedagen vond ik dat ik mezelf nog helemaal niet nuttig had gemaakt, maar ook dat ik nog helemaal niet zoveel wist. Daarom wilde we maar even een gesprek aanvragen om nou te horen wat zij van ons verwachten en hoe wij daaraan onze eigen draai kunnen geven.

Van het weekend hebben we wel leuk rondgereden met de auto. Vrijdag waren we richting Westpunt gereden, met de bedoeling dat we bij de Grote Knip uitkwamen (schijnt een mooi strand te zijn). Maar dat was niet helemaal gelukt. Uiteindelijk kwamen we op een (ook heel mooi) verlaten strandje uit! Verder hebben we het weekend rustig aan gedaan. Elke avond is er wel ergens een feestje , dus als je zou willen zou je de hele week door kunnen feesten! Maar daar zijn we hier niet voor natuurlijk.. Haha.
Zondag waren we ook nog naar een ander strand (Cas Abou) geweest, je hebt hier natuurlijk erg veel stranden.

Maar afgelopen maandag begonnen we weer met nieuwe energie op onze stage. Na wat navragen kregen we de documenten van de vorige Nederlandse stagiaires, om te kijken wat zij hebben opgezet en hoe ver ze daarmee zijn. Het was fijn om daar iets over te lezen, maar het was wel een heel groots plan. Inmiddels hebben we ook kennis gemaakt met de maatschappelijk werkster stagiaire uit Nederland. Zo kunnen we met zijn drieën wat gerichtere plannen op gaan zetten.
We hebben nu gelukkig wel voor deze week een gesprek staan met de directrice van Tuma mi man. Ik vind het wel fijn om wat meer duidelijkheid te krijgen, we hebben nu anderhalve week geobserveerd natuurlijk en mijn handen kriebelen af en toe best wel om wat te gaan doen! Maar of dat een taak is voor mij om te doen, of dat ik alleen maar tips mag geven is nog maar de vraag.

Helaas hebben we afgelopen maandag onze auto weer ingeleverd, we hadden hem maar voor een weekje en nog een week extra erbij huren werd wel erg duur. MAAR als het goed is hebben we dit weekend een auto voor de rest van de tijd hier. Als het goed is he, want dat werd vorig weekend ook al gezegd natuurlijk.. Gelukkig hebben we hele aardige huisgenoten die ons overal mee naartoe nemen en ons van alles laten zien! Ook eten we vaak gezellig met wat andere mensen, gister hebben we bijvoorbeeld met zijn achten pannenkoeken gegeten. De rookmelder in ons huisje ging wel 2 keer af, maar het was wel erg gezellig. Ook vielen de pepernoten die ik van mijn vorige stage als cadeautje mee heb gekregen, erg in de smaak! Lekker met een bakje thee erbij :)

Nu ik hier zo twee weken zit, kan ik eigenlijk wel zeggen dat ik het prima naar mijn zin heb! :) Op de foto's die ik hierbij doe, zie je hoe ons appartementje eruit ziet.
Tot de volgende keer weer!

  • 19 Februari 2014 - 17:21

    Anita:

    Ha Lotte,

    Dát klinkt goed hoor.
    Spannend/mooi/warm/gezellig/feesten/prachtig optrekje! :-)
    Al met al een leuke uitdaging en ik hoop dat jullie ervan kunnen genieten en natuurlijk veel succes toegewenst!
    ♥ groet (ook namens Ben) Anita.

  • 19 Februari 2014 - 17:30

    Tamaike:

    Hoi Lotte,

    Leuk om te lezen, EN om te kijken!
    Hopelijk heb je voor het weekend ook snorkelspullen meegenomen, want dan is de tip; zwemmen bij de blauwe grot en bij het koraal. (de schipper is wel een beetje crazy, wees voorbereid)
    Ook kan je een keertje lokaal voedsel eten in Willemstad voor maar een paar euro.
    Maar goed, tips krijg je waarschijnlijk genoeg, en.. je hebt nog genoeg tijd!

    Veel plezier nog!

    Liefs, Bob en Tamaike.

  • 19 Februari 2014 - 19:17

    Britta:

    Joehoe,

    Leuk verslag Lotus! Ook leuk om wat foto's van je stage te zien :-)
    Moet van Kristan zeggen dat hij je mist.

    Aioli!
    Kristan en Britta

  • 19 Februari 2014 - 19:28

    Lotte Threels:

    Dankjewel Tamaike! Ik ga er zeker even wat mee doen. Snorkel spullen hebben we inderdaad altijd mee ja, komen goed van pas!

    Haha en Brit, dat had ik natuurlijk niet anders verwacht! En foto's van de binnenkant komen er ook aan, zal ik van de week even maken!

  • 19 Februari 2014 - 20:16

    Je Moeder:

    Hoi Lotte

    Leuk om te lezen en alle foto's te bekijken!!
    Xx Ma

  • 24 Februari 2014 - 19:29

    Bram:

    Hoi Lotte,

    wat een leuk en duidelijk verslag, jammer alleen dat jullie elkaar wederzijds slecht kunnen verstaan.
    als je alles met handen en voeten moet doen wordt het lastig, komt daar al verbetering in?
    En dan dat eten de worst zal wel goed zijn, maar kan jij er dan geen boerenkool bij regelen?
    Hoop dat de auto geregeld wordt/blijft, want er is een hoop moois te zien en te beleven.
    Mooie foto's, jullie optrekje ziet er keurig en schoon uit.
    Hier gaat alles zijn gangetje, zie nu al uit naar je volgende verslag.
    Oh ja,...............................al knappe jongens gespot?
    gr.Bram.

  • 27 Februari 2014 - 13:28

    Liesbeth, Berry En Pim:

    wat goed om te lezen dat alles goed gaat, en wat de stage betreft, overal zijn er toch altijd opstartproblemen.
    Leuk die foto's , zien we tenminste waar je uithangt, en ach geef mij ook zo'n mooi strandje.
    Dikke kus van ons, en we horen weer van je!

  • 27 Februari 2014 - 16:25

    Bram:

    Hoi Lotte,

    Om je alvast in de stemming te brengen van de WVW,
    op de popavond komen, Rigby, De staat, Taymir en The opposites.
    Ken jij ze? van de staat en The opposites heb ik wel eens wat van gehoord.
    Volgens kenners is het een heel goede line-up.
    gr.Bram.

  • 28 Februari 2014 - 02:14

    Lotte Threels:

    Hoi ome Bram,

    bedankt! Ik ken er inderdaad wel een paar ja, klinkt goed! Ik koop weer een passe partout hoor!
    Enne, die knappe jongens zijn er nog niet echt hoor haha.
    Groetjes Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Lotte

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 19634

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 10 Juli 2014

Mijn buitenlandse avontuur

Landen bezocht: